مقالات

بهترین روش های خردایش مواد معدنی

بهترین روش های خردایش مواد معدنی

خارج کردن سنگ از معادن و خرد کردن آن، پروژه بسیار طولانی و هزینه بسیار زیادی می‌طلبد. در گذشته استخراج از معادن با نیروی کارگر انجام می‌گرفت و همین موضوع باعث می‌شد که فرآیند استخراج، زمان‌بر شود. ولی امروزه با وجود وسایل سنگ شکن، این محدودیت برداشت شده و بشر با استفاده از تجهیزات مدرن و به صورت کاملاً پیشرفته و ایمن می‌توانند خرد کردن سنگ‌ها را انجام دهد. روش‌های مختلفی برای خردایش مواد معدنی وجود دارد که پیمانکاران باید براساس نوع کانی و سنگ‌هایی که قرار است از معادن استخراج کنند از روش مناسب استفاده نمایند. در این مطلب بهترین روش های خردایش مواد معدنی را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع روش ‌های خردایش مواد معدنی

منظور از خردایش، تبدیل کردن سنگ‌های استخراج شده از معادن و کوه‌ها به قطعات بسیار کوچک است. در این صورت هم جابجایی سنگ‌ها راحت‌تر انجام می‌گیرد و هم شما می‌توانید کانی‌های ارزشمند نهفته در بین سنگ‌ها را به راحتی استخراج کنید. از طرف دیگر خرد کردن سنگ‌ها باعث می‌شود پروسه تولید مصالح ساختمانی با سرعت بیشتری پیش برود. اما حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که خردایش مواد معدنی به چه صورت انجام می‌گردد. به طور کلی سه روش برای خردایش مواد معدنی وجود دارد که عبارتند از:

1-    روش سایشی

در این روش، اصطکاک بین دو قطعه باعث خرد شدن مواد معدنی می‌شود. در واقع سنگ در تماس بین دو جسم قرار گرفته و حرکت این دو جسم باعث عمل ساییدن می‌شود. بنابراین خرد شدن مواد انجام خواهد گرفت. در روش سایشی، سنگ‌ها به دو دسته ریزدانه و درشت دانه خرد خواهند شد.

2-    روش شکست یا برش

یکی دیگر از روش‌های خردایش سنگ‌ها، روش شکست یا برش نام دارد. همانگونه که از نام این روش مشخص است فشار به گونه‌ای به سنگ وارد می‌گردد که شکستگی و شکاف در داخل آن ایجاد شده و در نتیجه سنگ‌ها به قطعات نامتقارن شکسته خواهند شد. بنابراین سنگ‌ها پس از شکستگی، ممکن است لبه‌های بسیار تیزی داشته باشند که باید براساس هدفی که از خرد شدن سنگ داشتیم، فرآیند سایش برای از بین بردن لبه‌های تیز انجام گیرد.

3-    روش ضربه‌ای

در این روش برای خردایش مواد معدنی از ضربه یا مکانیسم چکش استفاده می‌شود. در نتیجه مواد سنگی حاصل از روش فشاری یا روش ضربه‌ای به صورت دانه درشت یا دانه ریز خواهند بود که بعد از غربال کردن، می‌توان این ذرات را براساس اندازه از یکدیگر جدا کرد.

راهنمای انتخاب بهترین روش خردایش مواد معدنی

اگر این سؤال برای شما به وجود آمده است که در بین روش ‌های خردایش مواد معدنی کدام یک می‌تواند عملکرد و کارایی بالاتری داشته باشد، باید در پاسخ به سؤال شما بگوییم که جهت انتخاب بهترین روش خردایش مواد معدنی باید چند نکته را در نظر بگیرید:

1-    بار ورودی به داخل دستگاه

سنگ‌هایی که قرار است خر شوند، در ابعاد بسیار بزرگی هستند و ضخامت آن‌ها زیاد است و یا اینکه از کانی‌های نرم بوده و برای شکستن آن‌ها فشار زیادی نیاز نداریم. از طرف دیگر مشخص کنید که دیگر قرار است این بار ورودی به چه موادی تبدیل شود. آیا می‌خواهید آن‌ها را به ذرات بسیار ریز بشکنید و یا خرد کردن آن‌ها به قطعات درشت هم کار شما را راه می‌اندازد.

2-   نوع تجهیزات مورد استفاده

همانگونه که در ابتدای مطلب گفته شد تجهیزات مختلفی برای خردایش مواد معدنی ابداع شده‌اند که هر کدام از این تجهیزات براساس یکی از روش ‌های خردایش مواد معدنی عمل می‌کنند. بنابراین اینکه شما از کدام یک از وسایل استفاده می‌کنید تأثیر بسیار زیادی بر روی انتخاب روش مناسب برای خرد کردن مواد معدنی خواهد گذاشت. در انتخاب وسیله باید به درجه سختی کانی، محصول نهایی که قرار است از دستگاه خارج شود و همچنین راندمان مصرف انرژی دستگاه توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *