مقالات

در مورد ریخته ‌گری ماشینی چه می‌ دانید؟

ریخته ‌گری ماشینی

حتماً برای شما جالب خواهد بود اگر بگوییم یکی از زیر شاخه‌های ریخته گری، ریخته ‌گری ماشینی است. در این روش تمامی مراحل کار به صورت اتوماتیک و به اصطلاح ماشینی انجام می‌شود. نوع ماشین‌هایی که برای ریخته گری طراحی می‌شوند نیز کاملاً متفاوت هستند و بنابراین براساس هدفی که از ریخته گری دارید، باید ماشین مناسب را انتخاب کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورید.

بررسی انواع ماشین‌ های ریخته گری

به طور کلی ماشین ‌های ریخته گری که تحت عنوان ریخته گری اتوماتیک نیز شناخته می‌شوند، مواد مذاب ریخته گری را به یک فلز جامد تبدیل خواهند کرد. این ماشین‌ها در انواع مختلف طراحی می‌گردند. برای مثال:

  • ماشین ‌های ریخته گری عمودی

این نوع ماشین‌ها عمدتاً برای ریخته گری آلومینیوم و برخی فلزات محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ماشین ‌های ریخته گری انحنادار

برای ریخته گری اکثر فولاد‌ها که نیاز است فرآیند خمش و یا راست کردن در حال انجماد انجام شود، باید به سراغ ماشین ‌های ریخته گری انحنادار برویم.

  • ماشین‌ های ریخته گری افقی

این ماشین‌ها در ابعاد کوچک‌تری طراحی می‌شوند و برای آلیاژ‌های غیر آهنی و گاهاً برای تولید محدوده فولاد‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین ماشین ‌های ریخته گری افقی نسبت به ماشین‌های انحنا دار و ماشین‌های عمودی، کمتر در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مروری بر مزایای ریخته ‌گری ماشینی

  • در این روش تمامی مراحل کار توسط‌ مانیتور به نمایش در می‌آید. بنابراین شما به عنوان کارفرما می‌توانید مرحله به مرحله ریخته گری را کنترل کنید و از کیفیت کار مطمئن شوید.
  • قالب‌ها به صورت اتوماتیک روغن زنی می‌شوند.
  • طراحی ماشین ‌های ریخته گری به گونه‌ای انجام شده که فرآیند خنک‌کاری غلطک‌ها در حین انجام کار نیز صورت می‌گیرد تا طول عمر آن‌ها افزایش یابد.
  • این ماشین‌ها قادر هستند متناسب با سرعت ریخته گری، به صورت اتومات دبی آب قالب را نیز تنظیم کنند و در نتیجه کنترل به صورت دقیق انجام می‌شود.
  • مانیتور‌هایی که در ماشین ‌های ریخته گری تعبیه شده‌اند، عیوب موجود در قسمت‌های مختلف دستگاه را نیز نشان می‌دهند. پس عیب‌یابی خیلی سریع‌تر انجام خواهد شد.
  • در داخل این ماشین های ریخته گری، استراکچر کشنده و صاف کن قرار دارد. ماشین های ریخته گری می‌توانند به صورت خودکار، فرآیند خنک‌کاری استراکچر را انجام دهند. بنابراین از تغییر شکل آن جلوگیری کرده و مانع از افزایش دما می‌شوند.
  • همچنین با کمک ریخته گری ماشینی، زمان تولید هر قطعه نسبت به ریخته گری دستی بسیار کوتاه‌تر خواهد شد. پس راندمان کار افزایش می‌یابد.
  • فرآیند‌های سنگین همانند کوبش یا بلند کردن و برگرداندن قطعات، توسط دستگاه انجام می‌شود. پس نیازی به نیروی کار انسانی نیست.

 

مروری بر مزایای ریخته ‌گری ماشینی

مروری بر مزایای ریخته ‌گری ماشینی

مهمترین قطعات موجود در ماشین ‌های ریخته گری

قطعاً هر یک از ماشین ‌های ریخته گری از قطعات بیشماری ساخته شده‌اند ولی ما در این قسمت از مطلب می‌خواهیم مهم ‌ترین اجزای ماشین ریخته گری را معرفی کنیم:

  • پاتیل ملاقه

این قطعه برای حمل مواد مذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر پاتیل ملاقه را از نزدیک مشاهده کنید، یک ظرف فولادی خواهید دید که در داخل آن آجرنسوز چیده شده است. در نتیجه فرآیند انتقال مذاب را راحت می‌کند.

  • برج پاتیل گردان

برای جابجایی و انتقال پاتیل ملاقه، حتماً باید برج پاتیل گردان در داخل ماشین ریخته گری قرار گیرد. زمانی که پاتیل ملاقه به مکان اصلی خود نزدیک می‌شود، سرعت برج کاهش می‌یابد تا پاتیل در محل اصلی قرار گیرد.

  • نازل

برای جلوگیری از اکسیداسیون مواد مذاب، باید نازل در داخل ماشین ‌های ریخته گری تعبیه گردد.

  • قیف

برای تخلیه مواد مذاب به سمت قالب دستگاه ریخته گری، باید قیف در داخل دستگاه وجود داشته باشد. این قطعه دارای دو دریچه می‌باشد که با باز شدن آن‌ها، مواد مذاب به سمت قالب انتقال پیدا می‌کند.

  • قالب و نوسان

قالب‌ها وظیفه فرم دادن به قطعات را بر عهده دارند. همچنین برای اینکه مواد مذاب به صورت یکدست و همگن درآیند و اسلوب به خوبی از دستگاه لرزاننده خارج شود، باید قالب در داخل دستگاه تعبیه گردد. قالب‌ها باید مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش داشته باشند.

  • استراکچر

تمامی قسمت‌های قالب بر روی استراکچر قرار دارند. این قطعه وظیفه آبرسانی به قطعات دیگر را نیز بر عهده دارد.

  • تاپزون

بعد از استراکچر، تاپزون قرار گرفته است. وظیفه این قطعه هدایت اسلوب و پاشش آب برای تشکیل پوسته انجماد می‌باشد.

کلام آخر

 

همانگونه که در این مطلب متوجه شدید، ریخته گری ماشینی، سرعت عمل کار برای تولید قطعات ریخته گری را بسیار بالا می‌برد. ولی توجه داشته باشید که نوع مواد اولیه ریخته گری به شدت بر روی سلامت قطعات دستگاه و کیفیت نهایی محصولات تولیدی تأثیر می‌گذارد. پس برای خرید این مواد به هر فروشگاهی مراجعه نکنید. پیشنهاد ما این است که با بیکران صنعت در ارتباط باشید. با کارشناسان ما در این مورد صحبت کنید و انواع مواد اولیه ریخته گری در بیکران صنعت را با فروشگاه‌های دیگر مقایسه نمایید. ما تمامی محصولات خود را تضمین شده در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *