مقالات

ریخته ‌گری فولاد چگونه انجام می ‌شود؟

ریخته ‌گری فولاد چگونه انجام می ‌شود؟

ریخته ‌گری فولاد چگونه انجام می ‌شود؟ یکی از آلیاژ‌های پرکاربرد در فرآیند ریخته‌ گری به‌خصوص ریخته ‌گری دقیق، فولاد ضد زنگ است. چون همانگونه که از نام این نوع آلیاژ مشخص است، خوردگی در آن اتفاق نمی‌افتد. ریخته‌ گری فولاد برای ساخت قطعات پیچیده که به راحتی امکان تولید آن‌ها وجود ندارد واقعاً گزینه مناسبی است. ما در این مطلب قرار است برای شما توضیح دهیم که فرآیند ریخته ‌گری فولاد به چه صورت پیش می‌رود. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مروری بر مراحل ریخته‌ گری فولاد

  • قالب مورد نظر آماده می ‌شود.

در اولین قدم باید براساس قطعه مدنظر، یک طراحی دقیق بر روی قالب در ریخته ‌گری فولاد ضد زنگ انجام شده و قالب تولید شود. این قالب از دو قسمت نیمه بالایی و پایینی تشکیل می‌شود و وقتی این دو قسمت به یکدیگر متصل می‌شوند، فضای داخلی قالب دقیقاً شبیه به قطعه‌ای است که می‌خواهیم در جریان ریخته‌ گری، تولید کنیم. برای ساخت قالب در ریخته‌ گری فولاد ضد زنگ، از آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌شود. چون نقطه ذوب پایینی دارد؛ سختی آن کم و از نظر هزینه‌ها نیز بسیار مناسب است.

  • مدل مومی و درختچه مونتاژ، طراحی می ‌شود.

در مرحله بعدی باید مدل مومی طراحی شود. پس از استخراج از قالب، کارگران باید ابعاد آن را به طور کامل بررسی نمایند. اگر نقصی در داخل آن‌ها وجود داشته باشد، درصورت امکان این نقص برطرف می‌گردد. در غیر این صورت، باید به قسمت ضایعات انتقال پیدا کند. چند مدل مومی بر روی راهگاه مونتاژ می‌شود. درنتیجه نمایی شبیه درختچه به وجود می‌آید. به همین دلیل به آن درختچه مومی یا درختچه مونتاژ می‌گویند.

  • از لایه دوغاب استفاده می شود.

مدل مومی که اکنون شبیه به یک درختچه درآمده است، با یک لایه‌ای از دوغاب پوشیده می‌شود. این لایه دوغاب، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و شبیه به یک لایه سرامیکی به نظر می‌رسد. اکنون این درختچه مونتاژ که با لایه دوغاب پوشیده شده است، آماده صافکاری می‌باشد. برای این منظور باید درختچه مونتاژ را در معرض شن قرار دهند تا سطح آن‌ها کاملا صاف و یکدست شود.

  • لایه ماسه ‌ای ایجاد شده و موم‌زدایی انجام می ‌شود.

قبل از اینکه درختچه مونتاژ را در معرض حرارت برای پخت قرار دهند، باید یک لایه لاتکس که خمیر سیلیکونی نام دارد، بر روی آن قرار گیرد. هدف از این کار این است که آب‌بندی به‌طور دقیق انجام شود و دوغاب و شن به‌طور کامل به این درختچه مونتاژ بچسبند. اکنون درختچه آماده پخت است. برای این منظور درختچه مومی در داخل اتوکلاو در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. در این دما موم‌ها ذوب و موم مذاب به دست می‌آید. بنابراین در قسمت ورودی راهگاه، شما جریانی از موم را مشاهده می‌کنیدم به این مرحله مرحله موم‌زدایی می‌گویند. در مرحله موم‌زدایی تنها چیزی که باقی می‌ماند، پوسته سرامیکی است که می‌توان آن را استخراج کرد. در این مرحله باید مرحله فیلتر انجام شود. در غیر این صورت موم دارای ناخالصی است و کیفیت آن بسیار پایین می‌آید. پایین بودن کیفیت موم باعث سوراخ شدن قطعه، سطح ناهموار و از طرف دیگر حساس شدن قطعه به انبساط و انقباض می‌گردد.

  • مذاب ریزی انجام می ‌شود.

در این مرحله فولاد مذاب باید از طریق راهگاه‌هایی در داخل پوسته سرامیکی ریخته شوند. زمانی که این فولاد مذاب خنک شد، با استفاده از ابزارهای مکانیکی یا توسط نیروی کارگر، قالب‌های سرامیکی شکسته می‌شوند و قطعه فولادی به دست می‌آید.

  • بررسی نهایی انجام می ‌شود.

درنهایت باید این قطعه تحت آزمون‌ها و تست‌های مختلف قرار گیرد تا اگر عیبی در داخل آن وجود دارد، درصورت امکان برطرف شود. در غیر این صورت قطعه معیوب باید حتماً به قسمت ضایعات انتقال یابد.

مروری بر مراحل ریخته‌ گری فولاد

مروری بر مراحل ریخته‌ گری فولاد

دلایل استفاده از فولاد ضد زنگ در ریخته‌ گری دقیق

مهمترین عواملی که باعث شده از فولاد ضد زنگ به عنوان یک آلیاژ بسیار مناسب در ریخته ‌گری دقیق مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از:

  • فولاد ضد زنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد. بنابراین در محیط‌های اسیدی، قلیایی و حتی محیط‌هایی که حاوی کلرید هستند، می‌تواند ساختار خود را حفظ کند.
  • از آنجایی که مقاومت فولاد ضد زنگ دربرابر حرارت‌های بالا و پایین بسیار زیاد است، بنابراین به راحتی دچار انبساط و انقباض، ترک و پوسته پوسته شدن نمی‌شود.
  • فولاد ضد زنگ قابلیت تمیز شدن دارد. به همین دلیل می‌توان در صنایع غذایی، آشپزخانه، دارویی و بیمارستان‌ها برای ساخت تجهیزات از آن استفاده کرد.
  • لازم به ذکر است که طول عمر مفید فولاد ضد زنگ واقعاً زیاد و نگهداری از آن آسان است.
  • فولاد ضد زنگ به عنوان یک آلیاژ انعطاف‌پذیر شناخته شده است که ما می‌توانیم هرگونه عملیات سطحی را بر روی آن انجام دهیم تا به فرم نهایی قطعه دسترسی پیدا کنیم.

درجه ‌بندی انواع فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ براساس خلوص و ترکیباتی که دارد، به سه گرید یا درجه تقسیم می‌شود:

  • ضد زنگ گرید ۳۰۴

یکی از رایج‌ترین انواع فولاد ضد زنگ در ریخته‌ گری دقیق، گرید ۳۰۴ است که در آن ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل استفاده شده است. این نوع فولاد برای تولید تجهیزات در صنایع غذایی، لبنیات، آشامیدنی، فرآیندهای شیمیایی، مبدل‌های حرارتی و صنایع مواد شیمیایی با خاصیت خوردگی متوسط، استفاده می‌شود.

  • فولاد ضد زنگ با گرید ۳۱۶

میزان نیکل در این نوع فولاد بین ۱۱ تا ۱۴ درصد و میزان کروم بین ۱۶ تا ۱۸ درصد است. از این نوع فولاد ضد زنگ برای تولید و توزیع مواد غذایی، نوشیدنی، صنایع پتروشیمی و صنایع تولید شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • فولاد ضد زنگ گرید ۴10

این فولاد با توجه به اینکه هزینه پایینی دارد، بنابراین در موارد عمومی بیشتر از آن استفاده می‌گردد. یکی از مهمترین شرایط استفاده از فولاد ضد زنگ گرید ۴۱۰ این است که مطمئن باشید خوردگی در محیط وجود ندارد. در غیر این صورت این فولاد به شدت آسیب می‌بیند.

کلام آخر

ریخته ‌گری فولاد چگونه انجام می ‌شود؟ شما برای خرید هر یک از تجهیزات مورد نیاز در صنعت ریخته ‌گری به‌خصوص ریخته ‌گری دقیق می‌توانید با مجموعه بیکران صنعت در ارتباط باشید. با کارشناسان فروش صحبت کنید. هر آنچه که نیاز دارید را به آن‌ها اطلاع دهید. در اولین فرصت ممکن در هر کجای ایران که باشید، خرید شما برای شما ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *