مقالات

انواع قالب مورد استفاده در صنعت ریخته‌ گری

انواع قالب مورد استفاده در صنعت ریخته‌ گری

انواع قالب مورد استفاده در صنعت ریخته‌ گری : صنعت ریخته گری یکی از صنایع بسیار قدیمی در جهان شناخته شده است که کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. برای مثال ساخت شمشیر فلزی، سپر‌ها، لوله‌های آب، قطعات خودرو، قطعات مربوط به دستگاه‌ها در کارخانه‌ها و… همگی توسط صنعت ریخته گری انجام می‌شود. پس همانگونه که متوجه شدید، تنوع زیادی در قالب‌های ریخته گری وجود دارد که ما در این مطلب می‌خواهیم این قالب‌ها را به شما معرفی کنیم.

منظور از قالب ریخته گری چیست؟

قطعاً در ابتدا باید در مورد قالب ریخته گری صحبت کنیم. در ریخته گری، سنگ‌های معدنی و همچنین قطعات فلزی ذوب می‌شوند و به شکل‌های مختلف تبدیل می‌گردند. زمانی که مواد مذاب به دست می‌آیند، قبل از اینکه این مواد سرد شوند، باید فکری برای تغییر شکل آن‌ها بکنیم.

در این زمان است که قالب ریخته گری وارد عمل می‌شود. قالب ریخته گری ظرفی است که مواد مذاب به محض ریخته شدن در داخل آن ظرف و سپس سرد شدن، به شکل قالب در می‌آیند. بنابراین قالبی که در ریخته گری استفاده می‌شود، باید با ظرأفت بسیار بالا طراحی گردد. به همین دلیل ما ریخته گری را به عنوان یک صنعت هنری نیز می‌شناسیم چون طراحی قالب‌ها نیاز به ظرأفت عمل و دقت بسیار بالایی دارد. هر چه این قالب‌ها با کیفیت بیشتری ساخته شوند، محصول نهایی با کیفیت‌تر خواهد بود.

با انواع قالب‌ های ریخته گری آشنا شوید:

با توجه به کارایی وسیعی که صنعت ریخته گری دارد، پس ما تنوع زیادی را در قالب‌ های ریخته گری شاهد هستیم که در این قسمت از مطلب با هر کدام از قالب‌ها آشنا خواهیم شد:

  • قالب‌های دائمی در صنعت ریخته گری

همانگونه که از نام این قالب‌ها مشخص است، شما چندین بار می‌توانید از آن‌ها برای قالب‌گیری مواد استفاده کنید. در طراحی قالب‌های دائمی از فلزاتی همانند آلومینیوم، منیزیم و یا مس استفاده می‌شود. قالب‌های دائمی در استخراج معادن و در دستگاه‌های سنگ‌شکن کاربرد بسیار زیادی دارند. مسلماً استفاده از این قالب‌ها کیفیت کار را بالاتر می‌برند و باعث می‌شوند ما محصولی با ابعاد دقیق‌تر تولید کنیم. از طرف دیگر با دقت بیشتری بتوانیم ضخامت نهایی محصولات را تنظیم کنیم. این قالب‌ها سرعت انتقال حرارت بالاتری دارند. همچنین خواص مکانیکی مواد موجود در داخل قالب‌های دائمی نسبت به قالب‌های دیگر، در سطح بالاتری است. براساس اینکه ریخته گری در قالب‌های دائم با فشار بالا یا پایین انجام شود، این قالب‌ها به دو دسته تقسیم می‌گردند:

–  قالب‌های دایکاست

برای ریخته گری با فشار بالا در قالب‌های دائمی، باید از قالب دایکاست استفاده کرد. این قالب‌ها برای محصولات آلومینیومی مناسب هستند و ضخامت 5/1 تا ۱۵ میلیمتری را در اختیار ما قرار می‌دهند.

– قالب‌های ریژه

برای محصولات آلومینیومی نیز می‌توانیم از قالب‌های ریژه استفاده کنیم ولی در این قالب‌ها، فشار پایین است. بنابراین ضخامت قطعه به صورت یکنواخت تنظیم نمی‌گردد و همین موضوع بر روی کیفیت نهایی تأثیر می‌گذارد.

  • قالب‌های موقت در صنعت ریخته گری

این قالب‌ها قدمتی بسیار طولانی‌تر نسبت به قالب‌های دائم دارند. به محض اینکه مواد داخل قالب‌ها ریخته می‌شوند و عملیات ریخته گری به اتمام می‌رسد، قالب کارایی خود را از دست خواهد داد. اگر شما می‌خواهید آلیاژ‌های آهنی یا غیر آهنی تولید کنید، می‌توانید از قالب‌های موقت استفاده کنید. در ساخت این قالب‌ها از گچ، ماسه و سرامیک استفاده می‌شود. قالب‌های ماسه‌ای به چند دسته تقسیم می‌گردند:

– قالب ماسه‌ای ‌تر

در طراحی این قالب از ماسه و چسب معدنی استفاده می‌گردد. علاوه بر آن، باید پودر زغال، ملاس و اکسید آهن نیز به قالب اضافه شود تا مقاومت حرارتی و مقاومت مکانیکی قالب افزایش یابد.

– قالب ماسه‌ای خشک

این نوع قالب‌ها به محض طراحی بر روی آتش یا در معرض هوا قرار می‌گیرند تا به طور کامل خشک شوند و همین موضوع باعث افزایش مقاومت قالب ماسه‌ای خشک نسبت به قالب ماسه‌ای‌تر خواهد شد.

– قالب ماسه‌ای دی اکسید کربن

اگر در طراحی قالب ماسه‌ای از چسب سیلیکات و دی اکسید کربن استفاده شود، استحکام قالب بالا می‌رود. به این قالب‌ها، قالب‌های دی اکسید کربن گفته می‌شود.

– قالب‌های پوسته‌ای

این نوع قالب‌ها نیز جز قالب‌های ماسه‌ای به حساب می‌آیند که در طراحی آن‌ها از رزین یا چسب گرماسخت استفاده شده است. این ماسه بر روی فلز فرم می‌گیرد. سپس بعد از خشک شدن و تبدیل شدن قالب ماسه‌ای به فرم فلز، قالب تحت حرارت قرار حواهد گرفت تا در نهایت چسب از ماسه جدا شده و قالب ماسه‌ای به شکل یک پوسته تبدیل گردد.

کلام آخر

انواع قالب مورد استفاده در صنعت ریخته‌ گری : در حال حاضر فروشگاه‌های زیادی در کشور در زمینه ارائه انواع تجهیزات مربوط به صنعت ریخته گری فعالیت دارند. می‌توانید به بیکران صنعت مراجعه کنید و کلیه تجهیزاتی که برای ریخته گری نیاز دارید را در سایت ملاحظه کنید. با مقایسه قیمت‌ها با فروشگاه‌های دیگر متوجه خواهید شد که بیکران صنعت بهترین محصولات را با قیمت مناسب عرضه می‌کند. هر سؤالی داشتید از کارشناسان ما بپرسید تا شما را اهنمایی کنند. امکان خرید در سراسر کشور برای شما عزیزان فراهم شده است.

 

بررسی عیوب ریخته گری

چرا ترک ‌های سطحی بر روی محصولات ریخته ‌گری ایجاد می‌شود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *