مقالات

نکات مهم در استفاده از نوار نقاله

نکات مهم در استفاده از نوار نقاله

خوشبختانه با پیشرفت علم و ابداع تجهیزاتی همانند نوار نقاله، صنعت رونق بیشتری گرفته است. نیروی انسانی جای خود را به تجهیزات مکانیکی داده و همین موضوع باعث افزایش سرعت عمل، کاهش خطا در هنگام کار و افزایش ایمنی می‌گردد. اما استفاده از همین تجهیزات نیز نیاز به یکسری نکات ایمنی دارد تا کارگران در هنگام کار دچار مشکلاتی نشوند. برای مثال ما در این مطلب قرار است نکات ایمنی برای استفاده از نوار نقاله را برای شما عزیزان توضیح دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چه خطراتی ممکن است در استفاده از نوار نقاله رخ بدهد؟

نوار نقاله یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف همانند صنایع غذایی، دارو، بهداشت، در مراکز توزیع و همچنین در انبارها است. محصولاتی که بر روی نوار نقاله قرار می‌گیرند، با سرعت یکسان به سمت مقصد حرکت می‌کنند. بنابراین برای جابجایی محصولات، کالاها و حتی در معدن برای جابجایی سنگ‌ها، نیازی به نیروی کار و استهلاک نیروی انسانی نخواهد بود. اما در زمان استفاده از نوار نقاله ممکن است خطراتی نیز اتفاق بیفتد:

  • اگر نوار نقاله به درستی تنظیم نشود، احتمال اینکه برخی از محصولات از روی آن بر روی زمین پرت شوند، وجود دارد.
  • در صورتی که فاصله کارکنان با نوار نقاله استاندارد نباشد، ممکن است با نوار نقاله یا محصولات روی آن برخورد کرده و دچار مشکلاتی شوند.
  • از آنجایی که نوار نقاله با جریان برق کار می‌کند، خطر آتش سوزی و برق گرفتگی نیز وجود خواهد داشت.
چه خطراتی ممکن است در استفاده از نوار نقاله رخ بدهد؟

چه خطراتی ممکن است در استفاده از نوار نقاله رخ بدهد؟

بررسی نکات ایمنی در استفاده از نوار نقاله

برای اینکه خطرات احتمالی در هنگام استفاده از نوار نقاله رخ ندهد، باید یکسری نکات رعایت گردد که در این قسمت از مطلب این نکات را به شما آموزش می‌دهیم:

  • از راه رفتن و یا ایستادن بر روی نوار نقاله اکیداً خودداری کنید. حتی اگر می‌خواهی نوار نقاله را تمیز کنید، مطمئن باشید که جریان برق قطع است و احتمال حرکت نوار وجود ندارد.
  • کارکنانی که در کنار نوار نقاله ایستاده‌اند، باید لباس مناسب بپوشند. وقتی شما لباس گشاد به تن کرده‌اید، احتمال اینکه هر آن لباس شما به قسمت‌های متحرک نوار نقاله گیر کرده و شما را به سمت خود بکشد وجود دارد.
  • کارفرما باید نحوه قطع اضطراری دستگاه را به تمامی کارکنان آموزش دهد. به هر حال ممکن است که اتفاقی ناخواسته بروز کرده و جان برخی از کارکنان در خطر باشد. بنابراین همگی باید بدانند که چگونه می‌توانند سریعا برق نوار نقاله را قطع کنند.
  • لازم است کلیدهای قطع اضطراری دقیقاً در فاصله ۳۰ متری نوار نقاله وجود داشته باشند. به خصوص اگر قرار است از نوار نقاله میله‌ای یا قدرتی در محیط کار استفاده شود.
  • اگر موهای بلندی دارید باید حتماً آن‌ها را بپوشانید چون همانگونه که گفتیم وقتی در کنار نوار نقاله ایستاده‌اید، احتمال اینکه قسمت‌های متحرک دستگاه به شما برخورد کرده و لباس و موهای شما را به سمت خود بکشد وجود دارد. بنابراین پیشنهاد ما این است حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • کارکنان باید بدانند که تحت هیچ شرایطی نباید در زیر وزنه تعادل قرار بگیرند.
  • در برخی از انواع نوار نقاله، از نیروی گرانشی برای جابجایی محصولات استفاده می‌شود. در چنین شرایطی حتماً باید قطعات محافظی بر روی کالا، چرخ و غلطک‌ها قرار گیرد.
  • همچنین در نوار نقاله‌های گرایویتی یا همان نوار نقاله‌هایی که با نیروی جاذبه کار می‌کنند، باید از ریل در دو طرف نوار استفاده شود تا از افتادن کالاها جلوگیری گردد.
بررسی نکات ایمنی در استفاده از نوار نقاله

بررسی نکات ایمنی در استفاده از نوار نقاله

  • باید کارکنان را آموزش دهید تا به هیچ عنوان در حین روشن بودن نوار نقاله، به قطعات آن دست نزنند. البته اگر از نوار نقاله قدرتی در محل کار استفاده می‌شود، حتی زمانی که محصولات در حال جابجایی بر روی نوار هستند نیز نباید به محصولات دست زده شود.
  • اگر قرار است در محل کار از نوار نقاله هوایی استفاده شود، باید در زمان نصب مطمئن شوید که تمام صفحات زیری به درستی در جایگاه خود قرار گرفته و همچنین قطعات محافظی بر روی آن نصب شده است. چون کارکنان در حال عبور و مرور از زیر نوار نقاله هستند و باید شرایط ایمنی برای آن‌ها فراهم گردد.
  • در بازه‌های زمانی منظم حتماً نسبت به سرویس و بازبینی سلامت قطعات نوار نقاله اقدام نمایید.
  • در زمان سرویس کردن باید مطمئن شوید که تمامی قطعات نوار نقاله قفل هستند.
  • در محیط‌های کاری که از نوار نقاله سطحی استفاده می‌شود، حتماً کنترل نمایید که قسمت‌های عمودی و افقی به یکدیگر چسبیده‌اند.

کلام آخر

برای خرید نوار نقاله به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که هم به شما گارانتی تحویل می‌دهند و هم در زمان عیب یابی و سرویس کردن نوار نقاله، خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند. برای این منظور می‌توانید بر روی کمک بیکران صنعت حساب کنید. تمامی انواع نوار نقاله با ضمانتنامه و استانداردهای تایید شده در سطح بین‌الملل در اختیار شما قرار می‌گیرد و مهندسین متخصص وظیفه نصب گارانتی را برای شما بر عهده خواهند گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *