مقالات

معرفی روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه‌های سنگ شکن

معرفی روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه‌های سنگ شکن

روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه‌های سنگ شکن : از آنجایی که دستگاه‌ های سنگ شکن در معادن هر روز تحت فشار زیاد هستند و خطر فرسایش و شکستگی قطعات در آن‌ها بسیار را بالا می‌باشد، بنابراین نگهداری از این دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. به طور کلی چند روش برای تعمیر و نگهداری دستگاه‌ های سنگ شکن معرفی شده است که ما در این مطلب این روش‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. قطعاً اگر یک تیم حرفه‌ای جهت تعمیرات و عیب‌یابی دستگاه‌ های سنگ شکن در کنار شما باشد، هم راندمان دستگاه بالا می‌رود و هم قبل از اینکه خرابی جدی رخ داده و دستگاه از کار بیفتد، می‌توانید عیب‌یابی را انجام دهید و دوباره از دستگاه سنگ شکن استفاده کنید.

بررسی روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه سنگ شکن

بسته به اینکه شما چه زمانی برای عیب‌یابی، سرویس و تعمیر دستگاه سنگ شکن دست به کار می‌شوید، به طور کلی سه روش برای نگهداری این قبیل دستگاه‌ها وجود دارد که عبارتند از:

  • روش پیشگیری

همانند بیماری که پزشکان معتقد هستند پیشگیری بهتر از درمان است، در فعالیت‌های صنعتی نیز پیشگیری از خرابی دستگاه‌ها بهتر از تعمیرات و عیب‌یابی می‌باشد. بنابراین بهترین برنامه نگهداری از دستگاه ‌های سنگ شکن، برنامه پیشگیری است. شما باید یک تیم حرفه‌ای در کنار خود داشته باشید که در زمان‌های مشخص برای بازرسی دستگاه‌ها مراجعه کنند. نگهداری پیشگیری به صورت روزانه، ماهانه و سالانه انجام می‌شود. در طول یک روز هر ۸ ساعت یکبار باید دستگاه مورد بازرسی قرار گیرد تا اگر یک آسیب جزئی به قطعه‌ای وارد شده است سریعاً تعمیرات انجام شود.

  • روش پیش‌بینی‌کننده

در این روش شما باید عملکرد دستگاه سنگ شکن را در حین خردایش سنگ‌ها بررسی کنید تا از این طریق متوجه شوید آیا عملکرد طبیعی در دستگاه دیده می‌شود یا خیر. در واقع یک برنامه‌ریزی نظارتی برای بررسی عملکرد دستگاه سنگ شکن اجرا می‌گردد. مهندسین باید عملکرد دستگاه را از نزدیک بررسی کنند. اگر متوجه شدند عملکرد حالت غیر طبیعی دارد، باید علائم را یادداشت کنند و سپس بازرسی از دستگاه انجام خواهد شد تا متوجه شوند علت این اتفاق در چیست. بنابراین همانگونه که متوجه شدید برنامه پیش‌بینی‌کننده برای مواقعی است که شما احساس می‌کنید عملکرد دستگاه سنگ شکن افت کرده و یا اینکه عملکرد غیر طبیعی را از خود نشان می‌دهد ولی متوجه نمی‌شوید مشکل از کجا است. پس باید مهندسین ناظر، عملکرد دستگاه را مشاهده کنند.

  • روش واکنشی

متأسفانه برخی از صنعتگران به روش پیش‌بینی‌کننده و روش پیشگیرانه توجه نمی‌کنند و به سراغ روش واکنشی ‌می‌روند. یعنی آن‌ها معتقد هستند تا وقتی که دستگاه کار می‌کند باید از آن استفاده نمود و زمانی که به طور کامل از کار افتاد، اکنون باید مهندسین برای تعمیرات دست به کار شوند. در چنین شرایطی خسارت زیادی را متحمل خواهید شد. درست است که کار کردن مداوم دستگاه می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد ولی فراموش نکنید اگر دستگاه آسیب جدی ببیند، هزینه تعمیرات گاهاً آنقدر زیاد می‌شود که ممکن است سود به دست آمده از فعالیت‌های قبلی شما را نیز از بین ببرد.

بررسی روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه سنگ شکن

بررسی روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه سنگ شکن

چرا نگهداری پیشگیرانه اهمیت دارد؟

بار‌ها این اتفاق افتاده است که عیوب بسیار ریز و جزئی در داخل دستگاه‌های سنگ شکن به دلیل عدم توجه پیمانکاران، بسیار پیشروی کرده و خرابی‌های جدی را در دستگاه‌های سنگ شکن بروز داده است. به گونه‌ای که حتی برخی از قطعات دستگاه از کار می‌افتد. اما اگر شما به نگهداری پیشگیرانه توجه داشته باشید، طول عمر مفید دستگاه بالا می‌رود و اگر عیبی در داخل دستگاه بروز کند، با هزینه کمتر می‌توانید آن را تعمیر کنید. متأسفانه دسترسی به قطعات اصلی دستگاه‌های سنگ شکن در چند سال اخیر سخت شده و مجبور هستید قطعات چینی را بر روی دستگاه استفاده کنید. از طرف دیگر وقتی اقدامات پیشگیرانه وجود نداشته باشد و دستگاه به مرحله خرابی برسد، آلودگی‌های صوتی و محیطی زیادی را نیز تولید خواهد کرد.

اقدامات پیشگیرانه شامل بازرسی روزانه، ماهانه و سالانه، روغن کاری قطعات دستگاه، چک کردن وضعیت قطعات داخلی از نظر فرسایش و همچنین بررسی سلامت موتور دستگاه می‌باشد. ا‌گر می‌خواهید برای نگهداری پیشگیرانه هزینه نکنید، شک نداشته باشید که در آینده مجبور هستید هزینه زیادی را برای نگهداری واکنشی و تعمیرات جدی دستگاه‌های سنگ شکن کنار بگذارید.

کلام آخر

اگر شما یک سرمایه‌گذار در امور معدن هستید، باید با دقت بیشتری این مطلب را مطالعه نمایید تا با اهمیت روش‌ های تعمیر و نگهداری دستگاه‌های سنگ شکن بیشتر آشنا شوید. به هر حال یک آسیب جزئی به این دستگاه‌ها می‌تواند بر روی سرمایه شما تأثیر بگذارد. گروه بیکران صنعت در این زمان در کنار شما است تا کلیه مراحل تعمیر و نگهداری را برای شما انجام دهد. مهندسین ما برنامه دوره‌ای را برای کنترل دستگاه‌ های سنگ شکن که از سایت بیکران صنعت خریداری کرده‌اید در نظر دارند. ما خدمات پس از فروش را برای شما اجرا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *