مقالات

رولیک نوار نقاله

رولیک نوار نقاله

یکی از مهمترین تجهیزاتی که در صنایع مختلف شامل صنایع غذا، دارو و در صنعت معدن  برای جابجایی کالاها، سنگ‌ها و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوار نقاله است. در طراحی نوار نقاله از قطعات مختلفی استفاده می‌شود که بر روی کارایی و طول عمر مفید آن‌ها تاثیر می‌گذارند. برای مثال رولیک نوار نقاله یکی از مهمترین قطعاتی است که طول عمر و عملکرد نوار نقاله را افزایش می‌دهد. در این مطلب قرار است در مورد نحوه عملکرد رولیک و مزایای استفاده از آن صحبت شود.

کاربرد

اگر به عملکرد نوار نقاله نگاه کنید، متوجه خواهید شد که حرکت تسمه بر روی نوار نقاله باعث جابجایی محصولات و کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر می‌شود. حرکت تسمه توسط غلطک‌هایی انجام می‌گیرد که بر روی این وسیله قرار گرفته‌اند. در واقع رولیک مجموعه‌ای از غلطک‌هایی است که به صورت پهن و بلند بر روی نوار نقاله نصب شده و باعث می‌شوند تسمه به صورت پیوسته حرکتی منظم داشته باشد.

انواع مختلفی از رولیک‌ها طراحی شده است که براساس نوع نوار نقاله و محصولاتی که قرار است با آن جابجا شود، انتخاب می‌گردد. وجود رولیک در نوار نقاله‌هایی که در صنایع معدن، فولاد، ساختمان سازی، انتقال مواد شیمیایی، صنایع غذایی، دارو، صنایع بسته‌بندی، انتقال بارهای سنگین و همچنین انتقال مواد پودری و ذرات کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد بسیار مهمی دارد.

مزایای استفاده

  • از آنجایی که غلطک‌ها بر روی رولیک قرار گرفته‌اند بنابراین باعث می‌شوند غلطک‌ها حرکتی منظم و پیوسته داشته باشند. پس محصولات به صورت کاملاً پیوسته و بدون هیچگونه وقفه‌ای به سمت جلو حرکت می‌کنند.
  • از آنجایی که این وسیله مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد، بنابراین غلطک‌هایی که در داخل آن تعبیه شده‌اند، عملکرد بالایی برای حمل و نقل محصولات از خود نشان خواهند داد.
  • وجود رولیک باعث می‌شود که مقاومت نوار نقاله نسبت به وزن سنگین محصولات افزایش پیدا کند.
  • همچنین رولیک باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری در طراحی نوار نقاله افزایش پیدا کند. بنابراین براساس هدف کاربرد در صنایع مختلف، نوار نقاله‌های متنوعی نیز طراحی می‌گردند.
  • طراحی این وسیله به گونه‌ای انجام شده است که حداقل تماس بین غلطک‌ها با تسمه برقرار می‌شود و در نتیجه میزان سایش و اصطکاک، بسیار پایین خواهد بود.
  • تحت هر شرایط محیطی از نظر رطوبتی، دمایی و مواد شیمیایی، می‌توان از این وسیله استفاده کرد.
  • راندمان بالا، مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، تعمیرات و سرویس بسیار آسان، باعث شده است که هزینه نگهداری و تعمیرات رولیک نوار نقاله در دراز مدت کاهش پیدا کند.
مزایای استفاده

مزایای استفاده

چند نکته درمورد استفاده از رولیک نوار نقاله

  • زمانی که نوار نقاله روشن می‌شود حرکت غلطک‌ها بر روی رولیک باعث ایجاد صدا خواهد شد. اگر به موقع سرویس انجام نشود، این صدا به حد زیاد می‌شود که منجر به آلودگی صوتی می‌گردد.
  • حتماً باید در بازه‌های زمانی منظم نسبت به تمیز کردن غلطک‌ها در این وسیله اقدام کنید چون اگر کثیفی بین غلطک‌ها باقی بماند، هم صدا افزایش پیدا می‌کند و هم باعث سایش غلتک‌ها و کاهش کارایی آن‌ها خواهد شد.
  • طبق یک برنامه‌ریزی منظم نسبت به تنظیم غلطک‌ها در رولیک نوار نقاله اقدام کنید تا عملکرد رولیک افت نکند.
  • برخی رولیک‌ها نمی‌توانند بارهای بزرگ و سنگین را تحمل کنند. پس در انتخاب نوار نقاله حتماً مشخص کنید قرار است چه محصولاتی جابجا کنید و سپس بررسی نمایید آیا رولیک موجود در داخل نوار نقاله می‌تواند وزن کالاها را تحمل کند یا خیر.
  • بررسی کنید از چه موادی برای طراحی و ساخت این وسیله و غلطک‌های آن استفاده شده است. معمولا از موادی شامل فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و حتی پلاستیک برای ساخت استفاده می‌شود. شما باید رولیک را براساس شرایط محیطی که نوار نقاله در آن محیط نصب می‌شود، نوع بار و وزن بارهایی که قرار است جابجا شود، انتخاب نمایید تا مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • از طرف دیگر قطر غلتک‌ها در رولیک نوار نقاله بر روی تحمل وزن بار تاثیر می‌گذارد. هر چه قطر بیشتر باشد توانایی بیشتری برای تحمل وزن خواهد داشت.
  • طراحی غلطک‌ها در این وسیله به صورت مسطح، استوانه‌ای و مخروطی انجام می‌شود که نوع طراحی بر روی میزان تماس رولیک با تسمه تاثیر گذاشته و میزان سایش را مشخص می‌کند. زمان خرید نوار نقاله حتماً این فاکتور را مدنظر قرار دهید چون اگر وزن بار زیاد باشد مسلماً میزان سایش بیشتر خواهد شد.

معرفی انواع

همانگونه که در این مطلب بیان کردیم رولیک‌های مختلفی طراحی شده است که براساس کارایی نوار نقاله، باید از رولیک مناسب استفاده گردد. در این قسمت از مطلب می‌خواهیم انواع رولیک نوار نقاله را به شما معرفی کنیم:

  • رولیک‌ حلقوی

غلطک‌هایی که در این رولیک وجود دارند باعث افزایش استحکام و پایداری تسمه نوار نقاله خواهند شد.
بنابراین در نوار نقاله‌هایی که قرار است بارهای سنگین و زیاد جابجا شوند، کاربرد دارند.

  • رولیک مسطح

از رولیک مسطح در نوار نقاله‌هایی که قرار است مواد سبک جابجا شوند، استفاده می‌گردد  چون غلطک‌ها در این رولیک‌ها به صورت صاف بر روی تسمه قرار گرفته و کمترین اصطکاک را برقرار می‌کنند.

  • رولیک فلزی

در طراحی این رولیک از فولادهای ضد زنگ استفاده می‌شود. بنابراین بیشترین مقاومت را در برابر فرسایش و سایش نشان می‌دهد. در نوار نقاله‌هایی که وزن کالاها زیاد است، می‌توان از این رولیک استفاده کرد.

  • رولیک گرفت

غلطک‌ها در این نوع محصول در نقاط برگشت نوار قرار دارند. بنابراین زمانی که قرار است مسیر برگشت در نوار نقاله فعال شود، این رولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی انواع

معرفی انواع

کلام آخر

با توجه به نقش مهم رولیک، باید در خرید این قطعه به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که جنس‌های با کیفیت را عرضه  می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم به سراغ بیکران صنعت بروید. کارشناسان حرفه‌ای ما در این زمینه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. با خرید اینترنتی، زمان را برای خود مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *