مقالات

در انتخاب ابعاد تسمه نقاله چه فاکتورهایی مورد بررسی قرار گیرند

در انتخاب ابعاد تسمه نقاله چه فاکتورهایی مورد بررسی قرار گیرند

در انتخاب ابعاد تسمه نقاله چه فاکتورهایی مورد بررسی قرار گیرند: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین قطعه‌ای که بر روی نوار نقاله نصب می‌شود، تسمه نوار نقاله نام دارد. قرار است محصولات، کالاها و حتی سنگ‌ها در معادن بر روی نوار نقاله سوار شده و به سمت مقصد حرکت کنند. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که تسمه نقاله در ابعاد مناسب طراحی گردد. ما در این مطلب قرار است برای شما توضیح دهیم که در انتخاب ابعاد تسمه نقاله، باید چه فاکتورهایی را مدنظر قرار دهید. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

مناسب ‌ترین عرض و ضخامت تسمه نقاله

اگر انواع نوار نقاله‌ها را از نزدیک مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که عرض تسمه‌ها و حتی ضخامت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن‌ها عریض و برخی از آن‌ها کم عرض طراحی می‌شوند. حتی برخی از انواع تسمه نقاله، ضخامت بسیار زیادی دارند. اما در انتخاب عرض و ضخامت تسمه نوار نقاله، باید به چه فاکتورهایی توجه داشته باشیم؟

  • قرار است چه موادی با نوار نقاله انتقال پیدا کنند؟ مسلماً هر چه وزن مواد بیشتر و ساختار آن‌ها زبرتر و سخت‌تر باشد، باید عرض و ضخامت نوار نقاله را بیشتر بگیرید.
  • قرار است در هر بار، چه وزنی از مواد بر روی نوار نقاله به سمت مقصد هدایت شوند؟
  • سرعت حرکت تسمه نوار نقاله چقدر است؟
  • شرایط محیطی چگونه است؟ برای مثال اگر در محیطی مرطوب کار می‌کنید، تسمه نقاله باید نسبت به رطوبت مقاومت داشته باشد. پس باید ضخیم‌تر باشد.
  • جنس مواد انتقالی چیست؟ اگر شوینده‌ها و مواد شیمیایی را جابجا می‌کنید، لازم است عرض و ضخامت تسمه نقاله به گونه‌ای تنظیم گردد که مقاوم در برابر مواد شیمیایی باشد.
  • نوع نوار نقاله نیز فاکتور مهم دیگری در انتخاب عرض و ضخامت تسمه نقاله است. برای مثال عرض و ضخامت در نوار نقاله‌های گرانشی نسبت به نوار نقاله‌های هوایی متفاوت می‌باشد.

طول تسمه نقاله

منظور از طول، ابتدا و انتهای نوار نقاله است. یعنی از جایی که محصولات، کالاها و سنگ‌ها بارگیری می‌شوند تا جایی که قرار است انتقال انجام گیرد، باید با دستگاه نوار نقاله پوشش داده شود. مهم‌ترین فاکتورهای موثر
در انتخاب طول تسمه نقاله عبارتند از:

  • طول خط تولید چقدر است؟ مسلماً هر چه فاصله بین محل بارگیری با محل تخلیه بیشتر باشد، باید طول نوار نقاله را بیشتر بگیرید.
  • تغییرات آب و هوایی را در نظر داشته باشید.
  • چه وزنی از مواد غذایی، محصولات و یا سنگ‌ها را بر روی نوار نقاله جابجا کنیم؟
  • کاربرد نوار نقاله در چه صنعتی است؟ معمولا در خطوط تولیدی صنایع از تسمه‌ها با طول متوسط
    و در معادن از تسمه نوار نقاله با طول بزرگتر استفاده می‌شود چون مسیر جابجایی طولانی است.
طول تسمه نقاله

طول تسمه نقاله

تعداد لایه تسمه نقاله

اما اگر بخواهیم یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب تسمه نوار نقاله را بررسی کنیم، باید به سراغ تعداد و جنس لایه‌ها برویم. چه فاکتورهایی در این زمینه موثر هستند؟

  • وزن مواد انتقالی را در نظر داشته باشید. هر چه فشار و وزن بیشتری به نوار نقاله وارد گردد، باید تعداد لایه‌ها را بیشتر کنید تا مقاومت تسمه افزایش یابد.
  • چه نوع موادی قرار است با نوار نقاله جابجا شوند؟ برای مثال در انتقال مواد سرد یا گرانولی بهتر است به سراغ تسمه‌های چند لایه بروید.
  • برای افزایش مقاومت نوار نقاله در برابر رطوبت، دما و مواد شیمیایی، حتماً باید تسمه‌های چند لایه انتخاب شوند. با افزایش تعداد لایه‌ها، مقاومت تسمه در برابر فرسایش و خردایش افزایش خواهد یافت.

بیشترین تعداد لایه‌ها مربوط به نوار نقاله‌هایی است که در صنعت معدن کاربرد دارند. چون قرار است سنگ‌ها و مواد معدنی جابجا شوند و خردایش و فرسایش تسمه نوار نقاله در چنین شرایطی بیشتر خواهد بود.

کلام آخر

همانگونه که متوجه شدید، در انتخاب ابعاد تسمه نوار مقاله باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید تا در نهایت بتوانید بهترین استفاده را از نوار نقاله به عمل بیاورید. در زمان خرید نوار نقاله به سراغ فروشگاه‌هایی همانند بیکران صنعت بروید. کارشناسان فروش ما قطعاً در ابتدای اطلاعات اولیه در مورد هدف استفاده از نوار نقاله و شرایط کاری شما را دریافت خواهند کرد تا بتوانند شما را در انتخاب بهترین نوار نقاله و با کیفیت‌ترین تسمه نقاله راهنمایی کنند. در هر کجای ایران که باشید، امکان خرید آنلاین برای شما وجود دارد. اگر به دنبال قطعات یدک برای تعمیرات می‌گردید نیز می‌توانید بر روی کمک بیکران صنعت حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *