مقالات

نکاتی که باید در انتخاب نوار نقاله مد نظر قرار دهید

نکاتی که باید در انتخاب نوار نقاله مد نظر قرار دهید

نکاتی که باید در انتخاب نوار نقاله مد نظر قرار دهید: یکی از مهمترین تجهیزاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوار نقاله نام دارد. چه در صنایع تولیدی و چه در صنعت معدن و حتی در ساختمان سازی، وجود نوار نقاله با انجام بخش مهمی از امور در جابجایی محصولات، مصالح ساختمانی و سنگ‌ها، شرایط کاری را راحت‌تر می‌کند. اما تنوع زیادی در بین انواع نوار نقاله وجود دارد و ما قرار است در این مطلب، عوامل موثر بر انتخاب نوار نقاله را برای شما توضیح دهیم تا یک انتخاب ایده‌آل داشته باشید.

 

بررسی عوامل موثر بر انتخاب نوار نقاله

 

متاسفانه بعضی از افراد در انتخاب نوار نقاله دقت به خرج نمی‌دهند و بعد متوجه می‌شوند که براساس شرایط کاری آن‌ها، نوار نقاله خریداری شده اصلاً کارایی مناسب را ندارد. در چنین شرایطی است که باید گفت این دسته از افراد فاکتورهای موثر در انتخاب نوار نقاله را در نظر نداشته و در نتیجه هزینه‌ای که صرف کرده‌اند هدر رفته است. این فاکتورها عبارتند از:

  • به طراحی نوار نقاله توجه کنید.

وقتی درمورد طراحی نوار نقاله صحبت می‌کنیم، یعنی شما باید طول مسیر انتقالی، ساختار نوار نقاله از نظر جنس مواد به کار رفته در داخل آن، ساختار تسمه نوار نقاله و نحوه کارایی نقاله را با دقت بررسی کنید. طراحی نوار نقاله یکی از مهمترین عواملی است که بر روی کارایی آن تاثیر می‌گذارد. برای مثال حتی محل نصب نوار نقاله نیز تعیین کننده کارایی آن است. برخی از انواع نوار نقاله‌ها بر روی زمین نصب می‌شود و از نوع گرانشی هستند و برخی دیگر تحت عنوان نوار نقاله هوایی شناخته می‌شود و در نتیجه امکان عبور و مرور در زیر نوار نقاله وجود دارد. در انتخاب طراحی نوار نقاله، شما باید هدف کاری خود، نوع موادی که قرار است با نوار نقاله جابجا شوند، مسیر انتقالی و مساحت محیط کار را در نظر داشته باشید. اگر قرار است از نوار نقاله هوایی استفاده کنید، ارتفاع محل کار باید به اندازه‌ای باشد که امکان نصب این نوار نقاله فراهم شود.

  • به نوع نوار نقاله توجه کنید.

نوار نقاله‌های مختلفی که در بازار وجود دارد از نظر ظرفیت انتقالی، جنس مواد به کار رفته در ساختار، هزینه نصب و نگهداری با یکدیگر متفاوت هستند و شما باید براساس شرایط کاری خود، به سراغ انواعی بروید که بتواند بهترین کارایی را برای شما داشته باشد. همچنین در انتخاب نوع نوار نقاله، استانداردهای صنعتی را بررسی کنید. یعنی از فروشگاه مورد نظر بخواهید که برگه مربوط به تست فاکتورها را در اختیار شما قرار دهد تا مطمئن شوید ساختار نوار نقاله از استانداردهای لازم برخوردار بوده و ایمن است. در غیر این صورت ایمنی محیط کار پایین می‌آید.

 

بررسی عوامل موثر بر انتخاب نوار نقاله

بررسی عوامل موثر بر انتخاب نوار نقاله

 

  • عملکرد نوار نقاله چگونه است؟

منظور از عملکرد، میزان سرعت نوار نقاله، امکان تنظیم حرکت آن و امکان تنظیم یکنواختی سطوح به منظور کاهش لرزش‌ها است. بهترین راهکار این است که قبل از خرید نوار مقاله، یکبار تست انجام شود تا تمامی فاکتورهایی که بر روی عملکرد نوار نقاله تاثیر می‌گذارد، بررسی گردند. اگر لرزش در داخل نوار نقاله زیاد باشد، هر آن احتمال پرت شدن مواد از روی نوار نقاله به سمت بیرون وجود دارد و این موضوع ایمنی کار را به شدت پایین می‌آورد. مسلماً برای اینکه عملکرد نوار نقاله همواره در سطح بالا باقی بماند، باید حتماً در به صورت دوره‌ای بازرسی‌های بر روی آن انجام گیرد.

  • نگهداری و تعمیر نوار نقاله نیز بسیار مهم است.

اگر چه طراحی و کیفیت ساخت، دو فاکتور مهمی هستند که بر روی عملکرد نوار نقاله تاثیر می‌گذارند اما اگر شما برنامه منظمی برای نگهداری و تعمیر نوار نقاله نداشته باشید، قطعاً بهترین عملکرد را دریافت نخواهید کرد. در انتخاب نوار نقاله بررسی کنید سرویس و تعمیر نوار نقاله چگونه است؟ بهتر است به سراغ انواعی بروید که سرویس آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. از طرف دیگر باید میزان احتمال فرسودگی قطعات را به دلیل افزایش اصطکاک، بررسی کنید. همین موضوع نیاز به تعمیرات را در بازه زمانی کوتاه‌تر، بیشتر خواهد کرد.

 

کلام آخر

 

انتخاب نوار نقاله تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد نهایی آن دارد. با در نظر گرفتن فاکتورهایی که در این مطلب برای شما توضیح دادیم، می‌توانید بهترین نتیجه را دریافت کرده و در یک جمع‌بندی کلی، یک نوار نقاله ایده‌آل خریداری کنید. البته می‌توانید از کارشناسان ما در بیکران صنعت بخواهید که در این زمینه شما را راهنمایی کنند. به صورت تلفنی سوالات شما را پاسخ می‌دهیم و در هر کجای ایران که باشید نوار نقاله برای شما ارسال خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *